یمن جولانگاه مشترک القاعده و حوثی‌ها

تفاهم میان القاعده و حوثی‌ها عجیب نیست، زیرا رهبران و اعضای هر دو گروه از همان فرقه واحد اسلام سیاسی پیروی می‌کنند

شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی‌ــ عکس از  yementv.tv

همان‌طور که می‌دانیم، یمن پایگاه اصلی القاعده در جهان است که پس از شکست این سازمان در عربستان سعودی، یمن به مقر اصلی این سازمان تروریستی تبدیل شد و اسامه بن‌لادن، بنیان‌گذار القاعده و پدر معنوی آن، یمن را چه از نظر نیروی انسانی و چه از لحاظ موقعیت جغرافیایی تکیه‌گاه و پشتیبانی مهم برای القاعده می‌دانست.

با این حال، این تنها القاعده نیست که در سرزمین یمن تاخت‌وتاز می‌کند، بلکه گروه شیعه حوثی نیز به‌عنوان همتای القاعده قلمرو این کشور را به جولانگاه حملات تروریستی تبدیل کرده است. پرسشی که مطرح می‌شود، این است که میان این دو گروه افراطی چه رابطه‌ای وجود دارد و چه عواملی آن‌ها را با یکدیگر پیوند می‌دهد؟

بر اساس پژوهشی که عاصم صبری، کارشناس گروه‌های جهادی تهیه و مرکز مطالعات راهبردی صنعا منتشر کرده، سعد العولقی، رهبر جدید القاعده در یمن، به ادامه همکاری با گروه حوثی و اجرای توافق‌های منعقدشده بین دو طرف علاقه‌مند است و به‌رغم فشارهای داخلی فزاینده بر حوثی‌ها برای از سرگیری عملیات جنگی در جنوب این کشور، هیچ درگیری میان القاعده و حوثی در یمن گزارش نشده است.

این پژوهش را شبکه خبری العربیه هم با عنوان «آینده سازمان القاعده در یمن پس از مرگ خالد باطرفی و تعیین رهبر جدید برای القاعده در یمن» منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش نکات بسیاری را درباره چشم‌انداز و زمینه‌های متعدد همکاری میان گروه حوثی و القاعده بر شمرده است و نشان می‌دهد که دو گروه مزبور منافع مشترک بسیاری در منطقه دارند و از گذشته تاکنون در عرصه‌‌های مختلف با هم همکاری داشته‌اند.

این پژوهش خاطرنشان می‌کند که رهبران القاعده در گذشته بر سر همکاری با حوثی‌ها اختلاف نظر داشتند، اما پس از آنکه مسئولیت رهبری این سازمان را سیف‌العدل مصری، رهبر کنونی القاعده که در ایران به‌ سر می‌برد، در دست گرفت، سازمان القاعده در یمن همکاری با حوثی‌ها و سایر افراد وابسته به رژیم جمهوری اسلامی را آغاز کرد.

باید یادآوری کنیم که پسر سیف‌العدل چندی پیش در استان مآرب یمن کشته شد. اسفند ۱۴۰۲ در خانه‌‌ای واقع در مناطق حومه‌ای استان مآرب در جنوب یمن که پسر سیف‌العدل ملقب به «ابن‌المدنی» از آن به‌عنوان اقامتگاه موقت استفاده می‌کرد، آتش‌سوزی بزرگی رخ داد و پسر سیف‌العدل که در آن آتش‌سوزی آسیب شدیدی دیده بود، چند روز پس از حادثه جان باخت.

این پژوهش اشاره می‌کند نفوذ و قدرت سیف‌العدل بر القاعده به العولقی کمک کرد تا رهبری این سازمان را در یمن در دست بگیرد. از سوی دیگر، همه به یاد دارند که العوفی، یکی از رهبران القاعده که در گذشته به عربستان سعودی تحویل داده شده بود، در اعترافاتش در تلویزیون عربستان سعودی، همکاری میان القاعده و گروه حوثی را تایید کرد.

همکاری بین اسامه بن‌لادن و سایر رهبران القاعده با سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن در چارچوب یک رویکرد دائمی برای همکاری مشترک میان گروه‌های یادشده صورت می‌گیرد. شمار گزارش‌ها و پژوهش‌هایی که صحت این موضوع را تایید می‌کنند، فراتر از آن است که بتوان در این موضوع شک و تردید داشت. رابطه عماد مغنیه با اسامه بن‌لادن، رابطه یوسف العیری با مصطفی بدرالدین و روابطی که سایر رهبران دو طرف را به هم پیوند می‌دهد، صحت این مدعا را تایید می‌کند.

البته تفاهم و همکاری میان القاعده و حوثی‌ در یمن، پدیده‌‌ای عجیب یا بدعتی تعجب‌آور نیست، زیرا رهبران و اعضای هر دو گروه از یک فرقه واحد اسلام سیاسی پیروی می‌کنند که با گذشت زمان به یک گروه نظامی تبدیل شده است.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه